Główna » Aktualności

H.E.M.S.

Autor: admin dnia 26 kwietnia 2016 Brak komentarzy

Współpraca Straży Pożarnej z Lotniczym Pogotowiem Ratunkowym.

Loty HEMS realizowane są bezpośrednio do miejsca zdarzenia niezależnie od pory dnia ani roku, na wezwanie przez uprawnione podmioty ratownicze, w celu udzielenia pomocy osobie w nagłym stanie zagrożenia zdrowotnego.

Loty w porze nocnej organizowane są do miejsca zabezpieczonego przez zastęp straży pożarnej, najbliższego miejscu zdarzenia lądowiska gminnego, przystosowanego do lądowania śmigłowca lub bezpośrednio do miejsca zdarzenia w przypadku autostrad i tras szybkiego ruchu.

Łączność

Należy jak najwcześniej nawiązać łączność ze śmigłowcem HEMS na kanale współdziałania. Każdy śmigłowiec posiada własny, indywidualny kryptonim w zależności od bazy, w której stacjonuje. Jeśli miejsce, w którym oczekujesz nie jest znane załodze śmigłowca, określ przez radio położenie według charakterystycznych, łatwo widocznych z powietrza znaków orientacyjnych, np. „Łąka ok. 200 m na wschód od kościoła, w miejscowości …”.  Gdy zobaczysz lecący śmigłowiec (zwykle z ziemi śmigłowiec widać wcześniej), powiedz o tym przez radio w sposób tak prosty, jak to możliwe, np. „Jesteśmy na twojej godzinie trzeciej”, lub „Lecisz prosto na mnie”. Pamiętaj, by podawane kierunki odnosiły się do kierunku lotu śmigłowca (tak, jakbyś siedział na miejscu pilota). Jeśli nie widzisz śmigłowca, ale go usłyszałeś, powiedz o tym przez radio, a jeśli potrafisz prawidłowo określić jego położenie, powiedz np.: „Słyszę cię na południowy wschód ode mnie. Podaj, jakie są zidentyfikowane niebezpieczeństwa, określ kierunek wiatru przy ziemi. Utrzymuj stałą łączność radiową,  jeśli widzisz, że śmigłowiec wykonuje manewr w kierunku niebezpiecznej przeszkody lub zagraża komuś, podaj przez radio komunikat np. „Stop, uważaj z lewej !”

Łączność współdziałania SP ZOZ LPR z PSP realizowana jest przy wykorzystaniu:

  • kanału Krajowej Sieci Współdziałania ze statkami powietrznymi KSWL U02 – kanał podstawowy do łączności z jednostkami PSP
  • ogólnopolskiego kanału współdziałania wszystkich jednostek służby zdrowia – kanał rezerwowy do zapewnienia łączności na miejscu prowadzonych działań (wykorzystywany do łączności z jednostkami KSRG).

Kryptonimy lotniczych zespołów ratownictwa medycznego:

dsa

Jak wybrać odpowiednie miejsca lądowania ?

Miejsce do lądowania  śmigłowca LPR powinno być wystarczająco duże. Przyjmuje się ze teren powinien być w kształcie prostokąta o wymiarach boków  35x25m w dzień, natomiast w nocy 50x25m. Powierzchnia powinna być płaska bez wystających przedmiotów np. kamieni, najlepiej o zwartej nawierzchni ponieważ drobne kamienie, piasek  mogą uszkodzić śmigłowiec a przede wszystkim zranić ludzi, dlatego jeżeli teren jest pylący można go zlać wodą.  Jeżeli różnica wysokości terenu na odcinku 12 metrów przekracza 1m to miejsce jest zbyt pochyłe. Należy zwrócić uwagę na wszelkiego rodzaju przeszkody takie jak: słupy, drzewa, linie energetyczne. Pamiętajmy, że najniebezpieczniejsze a zarazem najmniej widoczne z powietrza są przewody elektryczne. Zwróćmy uwagę na ścieżkę podejścia. Powinna być zapewniona wolną od przeszkód wyższa niż 10 metrów w odległości 60 metrów od krawędzi lądowiska. W przypadku drogi powinien być to odcinek widoczny, oddalony od jadących pojazdów, zakrętów.  Pamiętajmy jednak że ostateczną decyzję podejmuje  o miejscu wylądowania podejmuje pilot śmigłowca. 

Zrzut ekranu 2016-02-28 15.37.23

Jak zabezpieczyć miejsce lądowania  ?

Sprawdźmy wymiary wybranego miejsca w zależności od pory dnia oraz nawierzchnie aby luźne przedmioty nie zostały poderwane przez lądujący śmigłowiec. Należy oświetlić oraz zabezpieczyć teren przed wtargnięciem osób trzecich stawiając w trzech rogach po jednym strażaku oraz samochód strażacki w rogu od kierunku lądowania  (pamiętajmy aby włączyć światła błyskowe). Poinformuj drogą radiową załogę śmigłowca o wszystkich przeszkodach terenowych w okolicy lądowania. Jeżeli lądowanie odbywa się na drodze ruch musi zostać wstrzymany aż do odlotu śmigłowca.

Zrzut ekranu 2016-02-28 15.37.00

 

Zrzut ekranu 2016-02-28 15.37.10

Jak podjechać do śmigłowca ?

Do śmigłowca podjeżdża się  wyłącznie wzdłuż śmigłowca. Dojazd karetki  pogotowia ratunkowego tylko po lewej stronie,  nie bliżej niż 2 metry od jakiegokolwiek elementu śmigłowca (należy uważać na łopaty wirnika).

Które strefy są niebezpieczne przy śmigłowcu ?

W trakcie pracy silników, gdy wirnik nośny się kręci  obowiązuje bezwzględny zakaz zbliżania się kogokolwiek do śmigłowca. Gdy wirnik nośny się kręci obowiązuje bezwzględny zakaz zbliżania się kogokolwiek do śmigłowca. Podmuch od pracującego wirnika stwarza możliwość poderwania luźnych przedmiotów co stanowi to zagrożenie dla przyjmujących oraz śmigłowca. Pamiętaj nie przechodź w rejonie śmigła ogonowego śmigłowca oraz nigdy nie podchodź do śmigłowca od strony wznoszącego się zbocza. Do śmigłowca zbliżaj się z boku lub przodu, podchodź tylko na wyraźny znak załogi po zatrzymaniu się zespołu napędowego. Po przekazaniu pacjenta kontakt z załogą nawiązuj tylko radiowo lub wizualnie.

he

Zabezpieczenie miejsca Startu.

Pomóż zespołowi LPR w załadunku osoby poszkodowanej do śmigłowca. Sprawdź teren wokół śmigłowca w celu usunięcia osób trzecich oraz niebezpiecznych przedmiotów. Zabezpiecz miejsce startu przed wtargnięciem osób trzecich, stawiając w trzech rogach po jednym strażaku oraz samochód strażacki w rogu (pamiętajmy aby włączyć światła błyskowe).  Po starcie śmigłowca, pozostań na miejscu lądowania do czasu potwierdzenia przez załogę zakończenia fazy startu.

Znaki sygnalizacyjne

ada

 

Digg this!Dodaj do del.icio.us!Stumble this!Dodaj do Techorati!Share on Facebook!Seed Newsvine!Reddit!Dodaj do Yahoo!

Komentowanie wyłączone.

Copyright ©2017 , wszystkie prawa zastrzeżone.| Silnik WordPress| Skórka: Gandhi autorstwa Techblissonline.com, tłumaczenie: Skórki Wordpress
Darmowy licznik odwiedzin